Koptatás

Már annyit hallottam erről a hajlakkos technikáról, de sosem találtam a megfelelő leírást róla sehol. Csupán annyit, hogy a koptatás "hajlakkos módszerrel történt". A google barátom sem volt hajlandó sok segítséget nyújtani ebben a dologban, kivéve azt a pár youtube-os videót amit közepes angol nyelvtudással megértettem.


Először nézzünk meg egy egyszerűbb technikát, ahol gyengébb kopásokat imitálhatunk.

Az eljárás lényege annyi, hogy a végeleges szín megszáradása után, a kopás színét (ebben az esetben okker sárga, vagy humbrol 26) (fémnél ezüst vagy rozsdabarna) az ecsetre felvisszük. Aztán egy zsebkendőn letöröljük a felesleget. Azt addig folytatjuk, míg majdnem az összes festék kijött az ecsetből. Persze azért kicsi maradjon benne, hiszen ezzel a maradékkal tudjuk majd azt a kis halvány elszíneződést, esetleg végleges elkopást ábrázolni. Egyenletes, határozott mozdulatokkal operáljunk az ecsettel, mert ha elidőzünk egy helyen akkor, megszeghetjük a "kevesebb néha több" szabályt. Ez nagyon fontos ne felejtsük el soha sem!



A "hajlakos technika".

Ezzel a módszerrel erősen kopott hatást, pontosabban a lepergő festék látszatát kelthetjük. Itt a hangsúly a tárgy alapozásán van. Hiszen a felső réteg esetleges hiánya miatt itt-ott elő fog bújni az alapozó szín. Melynek persze az eredeti test valódi színével kell egyeznie.
Tehát az alapozó szín száradása után, hajlakkal lefújjuk a felületet. Nyilván megint várunk a száradásig. Aztán utána  megyünk rá a fedő festékkel. Itt is határozott mozdulatokkal dolgozzunk, mert a nedvességtől felázhat a hajlakk réteg. Nem is említem már a száradást...Majd, vizes ecsettel átkentem a bútort. Az akrill festék ilyenkor felpuhul, de a tapasztalatom az, hogy hagyni kell egy kicsit.......száradni :)  aztán el kezdjük kapargatni a felázott festéket. A kívánt kopás elérése után, a felázott festék meglepő módon újra visszaszárad majd.
Sajnos a mintadarab a rosszul választott pigment por miatt kicsit elrontottam, de azt hiszem még válalható hiba.







Megjegyzések