Koptatás
Már annyit hallottam erről a hajlakkos technikáról, de sosem találtam a megfelelő leírást róla sehol. Csupán annyit, hogy a koptatás "hajlakkos módszerrel történt". A google barátom sem volt hajlandó sok segítséget nyújtani ebben a dologban, kivéve azt a pár youtube-os videót amit közepes angol nyelvtudással megértettem.
Először nézzünk meg egy egyszerűbb technikát, ahol gyengébb kopásokat imitálhatunk.
Az eljárás lényege annyi, hogy a végeleges szín megszáradása után, a kopás színét (ebben az esetben okker sárga, vagy humbrol 26) (fémnél ezüst vagy rozsdabarna) az ecsetre felvisszük. Aztán egy zsebkendőn letöröljük a felesleget. Azt addig folytatjuk, míg majdnem az összes festék kijött az ecsetből. Persze azért kicsi maradjon benne, hiszen ezzel a maradékkal tudjuk majd azt a kis halvány elszíneződést, esetleg végleges elkopást ábrázolni. Egyenletes, határozott mozdulatokkal operáljunk az ecsettel, mert ha elidőzünk egy helyen akkor, megszeghetjük a "kevesebb néha több" szabályt. Ez nagyon fontos ne felejtsük el soha sem!
Ezzel a módszerrel erősen kopott hatást, pontosabban a lepergő festék látszatát kelthetjük. Itt a hangsúly a tárgy alapozásán van. Hiszen a felső réteg esetleges hiánya miatt itt-ott elő fog bújni az alapozó szín. Melynek persze az eredeti test valódi színével kell egyeznie.
Először nézzünk meg egy egyszerűbb technikát, ahol gyengébb kopásokat imitálhatunk.
Az eljárás lényege annyi, hogy a végeleges szín megszáradása után, a kopás színét (ebben az esetben okker sárga, vagy humbrol 26) (fémnél ezüst vagy rozsdabarna) az ecsetre felvisszük. Aztán egy zsebkendőn letöröljük a felesleget. Azt addig folytatjuk, míg majdnem az összes festék kijött az ecsetből. Persze azért kicsi maradjon benne, hiszen ezzel a maradékkal tudjuk majd azt a kis halvány elszíneződést, esetleg végleges elkopást ábrázolni. Egyenletes, határozott mozdulatokkal operáljunk az ecsettel, mert ha elidőzünk egy helyen akkor, megszeghetjük a "kevesebb néha több" szabályt. Ez nagyon fontos ne felejtsük el soha sem!
A "hajlakos technika".
Ezzel a módszerrel erősen kopott hatást, pontosabban a lepergő festék látszatát kelthetjük. Itt a hangsúly a tárgy alapozásán van. Hiszen a felső réteg esetleges hiánya miatt itt-ott elő fog bújni az alapozó szín. Melynek persze az eredeti test valódi színével kell egyeznie.
Tehát az alapozó szín száradása után, hajlakkal lefújjuk a felületet. Nyilván megint várunk a száradásig. Aztán utána megyünk rá a fedő festékkel. Itt is határozott mozdulatokkal dolgozzunk, mert a nedvességtől felázhat a hajlakk réteg. Nem is említem már a száradást...Majd, vizes ecsettel átkentem a bútort. Az akrill festék ilyenkor felpuhul, de a tapasztalatom az, hogy hagyni kell egy kicsit.......száradni :) aztán el kezdjük kapargatni a felázott festéket. A kívánt kopás elérése után, a felázott festék meglepő módon újra visszaszárad majd.
Sajnos a mintadarab a rosszul választott pigment por miatt kicsit elrontottam, de azt hiszem még válalható hiba.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése